Elsevier partners with health professionals to meet the challenges of data and artificial intelligence at CDSS Symposium

Clinical decision support, AI and big data in the hospital among the featured topics to be highlighted at a newly-launched event

Paris December 11, 2018

Note: To read this release in French, click here

Elsevier, the information analytics business specializing in science and health, announces the organization of a symposium dedicated to Clinical Decision Support Systems (CDSS), entitled Clinical Decision Support System, Artificial Intelligence and Big Data in the Hospital: Impacts and Limitations Seen by Physicians, and will take place on December 11, 2018, at the Maison des Polytechniciens.

Organized in partnership with the Association Française d'Informatique Médicale, the Comité National de Coordination de la Recherche, the Fédération Hospitalière de France, the Healthcare Data Institute, the Institut Curie and Medicen Paris, the day will bring together more than 200 health and medical professionals to discuss the challenges of AI.

Topics covered will include the integration of validated information into information systems, to predictive medicine based on algorithms that seek to replicate clinical reasoning; data collection coupled with AI; and the impacts the continuum of the decision-making chain. Professionals from the medical and hospital sector will be presenting on the developments that AI and data bring to the health sector, but will also highlight the limits of these new technologies and the upheaval in terms of medical progress, ethics, law and the relationship with patients.

Vincent Cattiaux, Clinical Solutions Director at Elsevier France, comments : “Elsevier has been offering solutions designed to help practitioners make decisions based on the latest validated medical knowledge for several years. In terms of clinical decision support, the current acceleration of new technologies makes the field of development even wider and more promising. The many interviews conducted for the organization of this symposium confirm that the medical world is increasingly focusing on the modalities and benefits expected from the next generation of tools.”

By organizing this first symposium dedicated to CDSS, Elsevier intends to demonstrate its commitment to serving health professionals, to contribute to the improvement of knowledge and to support the digital transition of CDSS.

For information on the program of the symposium, visit www.elsevier.com/fr-fr/events/Symposium-Intelligence-Artificielle

Download the program as a PDF here.

---

Elsevier annonce l’organisation d’un symposium dédié à l’aide à la décision clinique (Clinical Decision Support System ou CDSS), intitulé « aide à la décision clinique, intelligence artificielle et Big Data à l’hôpital : impacts et limites vus par les médecins », le 11 décembre prochain, à la Maison des Polytechniciens.

Organisé en partenariat avec l’Association Française d’Informatique Médicale, le Comité National de Coordination de la Recherche, la Fédération Hospitalière de France, le Healthcare Data Institute, l’Institut Curie et Medicen Paris, cette journée réunira plus de 200 professionnels du secteur médical et hospitalier pour échanger sur les enjeux de l’intelligence artificielle.

De l’intégration de l’information validée dans les systèmes d’informations, à la médecine prédictive basée sur des algorithmes cherchant à répliquer le raisonnement clinique, le recueil de la data couplée à l’intelligence artificielle impacte le continuum de la chaîne de décision. Les professionnels du secteur médical et hospitalier viendront exposer les évolutions que l’intelligence artificielle et la data apportent dans le secteur de la santé mais également mettre en lumière les limites de ces bouleversements au regard des progrès médicaux, de la déontologie, du droit, et de la relation avec les patients.

Vincent Cattiaux, Directeur Clinical Solutions de Elsevier France témoigne : « Elsevier propose déjà depuis plusieurs années des solutions conçues pour aider les praticiens à prendre des décisions conformes aux dernières connaissances médicales validées. En matière d’aide à la décision clinique, l’accélération actuelle des nouvelles technologies rend le champ des développements encore plus large et prometteur. Les nombreux entretiens menés pour l’organisation de ce symposium nous confirment que le monde médical se penche de plus en plus sérieusement sur les modalités et les bénéfices attendus de la prochaine génération d’outils. »

Par l’organisation de ce premier symposium dédié au CDSS, Elsevier entend témoigner de son engagement au service des professionnels de santé, pour contribuer à l’amélioration des connaissances et apporter son soutien à la transition numérique des systèmes d’aide à la décision clinique.

Pour plus d’informations sur le programme de ce symposium, visite www.elsevier.com/fr-fr/events/Symposium-Intelligence-Artificielle

Téléchargez le programme en version PDF ici.

---

About Elsevier
Elsevier is a global information analytics business that helps scientists and clinicians to find new answers, reshape human knowledge, and tackle the most urgent human crises. For 140 years, we have partnered with the research world to curate and verify scientific knowledge. Today, we’re committed to bringing that rigor to a new generation of platforms. Elsevier provides digital solutions and tools in the areas of strategic research management, R&D performance, clinical decision support, and professional education; including ScienceDirect, Scopus, SciVal, ClinicalKey and Sherpath. Elsevier publishes over 2,500 digitized journals, including The Lancet and Cell, 39,000 e-book titles and many iconic reference works, including Gray's Anatomy. Elsevier is part of RELX, a global provider of information-based analytics and decision tools for professional and business customers. www.elsevier.com

Media contact